Multifokális szemüveglencse

article thumbnail A multifokális szemüveglencse típus úgy lett kifejlesztve, hogy a viselőjének ne kelljen cserélgetni a szemü... Bővebben...

Olvasókőtől a modern szemüvegig

article thumbnail
Érdekes történetek, mi több, legendák övezik a szemüveg kialakulását, míg a csiszolt üvegtől, az olvasó s...
 Bővebben...

A fény elleni védelem

article thumbnail
Erős megvilágítás hatására a szem kontrasztérzékenysége csökken. Egy napfényes nap után, amennyiben nem v...
 Bővebben...

Védelem a cukorbetegek retinakárosodása ellen

article thumbnail
Cukorbetegség esetén a sejtek nem tudják elegendő mennyiségben felvenni a szem elsődleges energiaforrását, va...
 Bővebben...

„Mintha homok ment volna a szemembe!”

article thumbnail
A szemet érintő megbetegedések között a szemszárazság az egyik leggyakrabban előforduló panasz. A kellemetle...
 Bővebben...

 
 
 



Image
 
 
Látás és a vezetés Nyomtatás E-mail
Az utóbbi időben felmérések kimutatták, hogy minden ötödik embernek olyan látási zavara van, amely akadályozza a vezetésben. Szerencsére megfelelő szemészeti segítséggel majdnem minden jogosítvánnyal rendelkező megfelel a biztonságos vezetés kritériumainak. A vezetők jó látása döntő tényező a biztonságos közlekedés során - a vezetők kritikus döntéseinek 90 százaléka a látáson alapul. Sajnos a sofőrök nagy része nincs igazán tisztában azzal, hogy mennyire összefügg a jó látás a jó vezetéssel. Manapság napról-napra nehezebb feladat a vezetés az egyre forgalmasabb utakon.

Image 

Fontos dolgok:

  • Távoli látásélesség.
    Talán ez a legfontosabb a vezetésnél. A távoli látásélesség az, hogy az ember tisztán tud fókuszálni nagy távolságra. Vezetéskor még a legegyszerűbb reakció ideje is legalább 0.4 szekundum. Ha rosszul látunk távolra, és akkor veszünk észre egy megállj jelzést, amikor már odaérünk, nem marad 0.4 mp a reagálásra. Minél gyorsabban haladunk, annál kevesebb idő marad reagálni. A sebesség növekedésével a rossz távoli látás pillanatról pillanatra nagyobb veszélyt jelent.

  • Mélységérzékelés.
    Zsúfolt forgalomban a sávváltáshoz pontosan kell felmérni a távolságot a különböző mozgó járművek között. Mindkét szemnek tökéletesnek mélységmérő műszerként kell működnie. A gyenge mélységérzékelés gyakori a vezetők között és a sebesség növekedésével egyre nagyobb gondot jelent.

  • Látómező.
    A "szemünk sarkából való látás" képessége - átlátni nagyobb területet anélkül, hogy a szemünket, vagy a fejünket mozdítanánk. Ez is nagyon fontos a biztonságos közlekedésnél. Alkalmassá teszi a vezetőt arra, hogy átlássa a forgalmat, és észre vegye a gyalogosokat az út szélén anélkül, hogy levenné az útról a tekintetét. Normál esetben a vízszintes térlátás egy fél kör, úgy 180 fok. Ha növeljük a sebességet, 100 km/h-nál ez lecsökken 40 fokra (egy kör kilencedére) .  

  • A szemizmok egyensúlya.
    A szemizmok jó egyensúlya azt jelenti, hogy mindkét szemet könnyedén lehet egy adott tárgyra egyidejűleg rászegezni. Ez nagyon fontos a jó, két szemmel történő látáshoz. Befolyásolja a mélységérzékelést és a látómezőt is. Bár a vezetők kényelmes feltételek közt általában kompenzálni tudják, ha az izmok nincsenek összhangban, a szükséges erőfeszítések végül fáradtsághoz vezetnek. Az alkohol, a kimerültség, a gyógyszerek mind felboríthatják az egyensúlyt, annyira, hogy nem lehet már visszaállítani.

  • Akkomodáció, ill. alkalmazkodás.
    A vezetőnek könnyen kell fókuszt váltani az út és a műszerfal között. A távoli és a közeli dolgok közti fókuszváltás képességét akkomodációnak nevezzük.


  • Éjszakai vezetés.v Biztonságos éjszakai vezetéshez látnunk kell a szembejövő autók vakító fényszórója mögötti gyengébb fényben. Ehhez szükséges, hogy a szembejövő fényszóró okozta ragyogásból a szemünk hamar rendbe jöjjön. 40 éves kor fölött az éjszakai vezetés gyorsan romlik, az említett ragyogásnak a 20-30 év közötti vezetők szeme áll leginkább ellen. Az idősebbek éjjeli látásromlásukat kompenzálhatják azzal, hogy lassabban vezetnek. Napszemüveget sohasem szabad viselni éjjel, mert képtelenek leszünk észrevenni az autókat, a gyalogosokat és egyéb veszélyeket az úton.

  • Színlátás.
    A színlátás is fontos része a vezetésnek; a vezetőknek fel kell ismerni, és meg kell különböztetni az eltérő színeket. Akik tudják, hogy színtévesztők, meg tudják tanulni  a közlekedési színek megkülönböztetését helyzetük és fényerejük alapján. A vezetők gyakran nem veszik észre, ha változik a látásuk. A legtöbb vezetőnek olyan problémája van, amit ha egyszer észrevettek könnyedén korrigálni lehet.